Welke voordelen heeft de OERsterk leefstijl op diabetes?
16 januari 2022 
10 min. leestijd

Welke voordelen heeft de OERsterk leefstijl op diabetes?

Leefstijl

OERsterk richt zich op een gezonde leefstijl en daardoor op een gezonder leven. Dit is voor iedereen haalbaar. Een gezond leven bestaat uit goed zorgen voor je lichaam en geest. Daarbij kies je voor gezonde voeding, gezond bewegen en gezond ontspannen. Het “enige” wat je hiervoor hoeft te doen is je goede voornemens te veranderen in gezonde gewoonten. Deze gezonde gewoonten zijn de basis van een gezonde leefstijl.

Gewoonten

Die gewoonten verander je natuurlijk niet zomaar, daar moet jij wel wat voor doen. Om die gewoonten je eigen te maken is het in ieder geval belangrijk om te weten wat die voordelen voor jou dan zijn. Op die manier vind je de motivatie om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan met gezonde gewoonten en houd je het gemakkelijker vol. Zet vandaag de eerste stap om te leren waarom voor jou de gezonde leefstijl van toegevoegde waarde kan zijn.

diabetes leefstijl oersterk iedereen kan hetIedereen kan het, ook jij!

Gezond lichaam

In deze blog vertel ik jou wat de voordelen van de OERsterk leefstijl zijn in geval van diabetes en/of insulineresistentie. Een gezonde leefstijl, zoals die volgens de OERsterk methodiek, draagt bij aan jouw gezonde lichaam. Als je jouw lichaam ziet als jouw tempel is jouw gezonde lichaam een kans om chronische verstoringen of zelfs aandoeningen te voorkomen en/of te genezen. Juist in het geval van diabetes en/of insuline resistentie kun je zelf heel veel doen om jouw lichaam zoveel als mogelijk te herstellen.

Twee types

We onderscheiden in de basis twee soorten diabetes, of suikerziekte zoals het vaak nog wordt genoemd, dit zijn type 1 en type 2. Daarnaast heb je nog de onderverdeling waarin diverse soorten voorkomen. Dit zijn bijvoorbeeld LADA, MODY (verschillende types) en zwangerschapsdiabetes. Daarnaast bestaat er nog prediabetes en insulineresistentie. Prediabetes is, zoals het woord het ook zegt, zeker de voorloper van diabetes type 2 en insulineresistentie kan uiteindelijk ook uitmonden in diabetes type 2. Echter insulineresistentie kan ook voorkomen bij diabetes type 1.

Welvaart

OERsterk diabetes leefstijlWaar diabetes type 1 een auto-immuun aandoening is, is diabetes type 2 een aandoening die ontstaat als gevolg van onze huidige welvaart. We noemen diabetes type 2 ook wel een welvaartsziekte die in tegenwoordige tijd een nieuwe pandemie aan het vormen is. Deze welvaartsziekte heeft enorme negatieve gevolgen voor de kwaliteit van leven van de mens die het heeft.

Ongeneeslijk of niet

Jarenlang dachten we dat alle vormen van diabetes ongeneeslijk waren. Tot nu toe lijkt dit voor diabetes type 1 ook nog te gelden. Voor diabetes type 2 gelden inmiddels andere ervaringen. Immers er zijn al diverse mensen die helemaal geen medicatie meer gebruiken voor diabetes en ook geen hoge bloedsuikerwaarden meer hebben. Zij hebben de diagnose van diabetes weer omgekeerd en zijn genezen van diabetes type 2. Om te kunnen genezen van diabetes type 2 is het belangrijk dat je weet wat diabetes type 2 is en wat de oorzaak is van deze welvaartsziekte.

Oorzaak type 1

Diabetes, dat ook wel suikerziekte wordt genoemd, is een aandoening waarbij er geen of onvoldoende insuline in het lichaam aanwezig is. In geval van diabetes type 1 komt dit omdat de insuline-producerende cellen worden aangevallen door de eigen afweer. We noemen dit ook wel een auto-immuunaandoening. Om de bloedglucose, gehalte glucose of suiker in het bloed, onder controle te houden is het injecteren van insuline dan essentieel. Wat de dieper liggende oorzaak van deze aanval kan zijn daarover kom ik in een latere blog weer terug.

Oorzaak type 2

In geval van diabetes type 2 wordt er wel insuline geproduceerd maar is het lichaam resistent tegen deze insuline en heeft het lichaam steeds meer nodig om de bloedglucosewaarde onder controle te houden. Deze insulineresistentie is een verstoring van je stofwisseling en is vaak het gevolg van een onnatuurlijk leefstijl. Deze onnatuurlijke leefstijl is de leefstijl die we tegenwoordig als normaal ervaren. Maar ons lichaam is niet in staat om effectief met deze leefstijl om te gaan.

OERsterk insulineresistentieModerne leefstijl

De moderne leefstijl die onze gevoeligheid voor insuline verstoort en uiteindelijke ziek maakt is een leefstijl met te veel geraffineerde koolhydraten, inactiviteit en/of chronische stress. We bewegen te weinig, we eten te vaak en te veel en we hebben geen tijd voor ontspanning. Onze tijd die overblijft wordt vaak opgevuld door diverse schermpjes die ons de gehele dag door verleiden om even te kijken. Ons lichaam is sinds de oertijd niet zo snel geëvolueerd als dat onze voeding is, daardoor ontstaat er een enorme mismatch tussen ons lichaam en onze huidige moderne leefstijl.

Moderne voeding

Ons voedingspatroon bestaat vooral uit bewerkte voeding, vaak en veel. Deze voeding komt niet rechtstreeks van het land maar is bewerkt in de fabriek. Bewerkte voeding bevat veel bewerkte koolhydraten, suiker of suikerachtige stoffen. Daarnaast zitten er toevoegingen in die je meer laten eten en is het verslavend. Ook bevat deze bewerkte voeding veel transvetten en bewerkte plantaardige olie. Tot slot bevat deze voeding heel weinig voedingsstoffen omdat deze stoffen door de bereiding verloren gaan. Men stopt er vaak nog wel synthetische vitaminen en mineralen in, echter deze stoffen kunnen nooit de wisselwerking van de natuurlijke voeding nadoen.

Moderne stress

Chronische stress en slaaptekort veroorzaken heel snel een verminderde gevoeligheid voor de insuline in je lichaam. Doordat we tegenwoordig op kantoor of bij het thuiswerken veel zitten zijn we inactief en neemt onze spiermassa af. De vervuiling in deze tijd van luchtvervuiling, roken, bestrijdingsmiddelen en bijvoorbeeld de microplastics in onze producten geven een verstoring van de insulinegevoeligheid. Daarnaast is de vitamine D status bij veel mensen veel te laag waardoor het immuunsysteem niet in staat is om ons lichaam te beschermen tegen aanvallen.

Modern bewegingspatroonOERsterk diabetes leefstijl

Als je fulltime werkt zit je vaak hele dagen achter je bureau. Veel mensen gaan dan ’s avonds naar de sportschool om toch de noodzakelijke lichaamsbeweging te krijgen. Juist de gehele dag van inactiviteit is een veroorzaker van ontstekingsreacties in het lichaam. Door de gehele dag te zitten ben je minder creatief en productief dan wanneer je ieder half uur even aan lichaamsbeweging doet.

Kennis

Kennis over ons lichaam, onze huidige leefstijl en het uiteindelijke effect geeft inzicht in wat de oorzaak is van diabetes of de voorloper insulineresistentie. Door deze kennis ben jij in staat om de oorzaak van diabetes type 2 bij jezelf weg te nemen. Als je bijvoorbeeld weet dat synthetische transvetzuren in het moderne voedsel de basis is van de meeste chronische aandoeningen weet je ook dat jij kunt kiezen voor de gezonde variant. Als je weet dat je een ontsteking opwekt op het moment dat je eet (koolhydraten), dan kun je die meerdere ontsteek-momenten in je lijf voorkomen door maximaal twee tot drie keer per dag te eten. Als je weet dat het goed is om ieder half uur even een beweeginterventie te doen en zo jouw lichaam helpt om gezond te blijven dan kun je dat inpassen in je dagelijkse schema. Kennis is macht over jouw eigen gezondheid!

OERsterke voordelen

De voordelen van de OERsterk leefstijl methode zijn groter dan alleen een verbetering van je insulinegevoeligheid. De symptomen van verminderde insulinegevoeligheid zullen afnemen en daardoor heb je minder klachten, meer energie en zit je lekkerder in je vel.

OERsterke interventies

Er zijn een aantal onderdelen binnen de OERsterk leefstijl die essentieel zijn om te weten:

1. Zelfherstellend

Jouw lichaam heeft een zelfherstellend vermogen. Denk maar eens aan het moment dat je jezelf in de vinger snijdt. Een paar dagen later is dit wondje weer helemaal hersteld. Hetzelfde geldt voor een gebroken been, als het bot goed staat dan hoeft er voor de zekerheid alleen maar gips omheen om wat stevigheid te geven aan het gebroken bot. Dit bot groeit zelf weer aan elkaar en is na de breuk zelfs nog sterker op de plek waar het gebroken is geweest.

OERsterk leefstijl diabetes suppletie

2. Suppletie

Daarnaast kun je in de huidige tijd gebruik maken van suppletie. Hiermee kun je een aanvulling geven voor een tijd waarin we door verarming van de grond en het leefgebied een tekort aan krijgen. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld vitamine D. In de oertijd stond je veel bloot aan zonlicht waardoor je voldoende vitamine D aanmaakte. In de tegenwoordige tijd zitten we veel meer binnen en zien we in het Nederlandse klimaat bijvoorbeeld veel minder de zon waardoor onze vitamine D status te laag is gezakt.

3. Ontspanning

Acute stress is de stress die zo nu en dan voorkomt en ons sterk en flexibel maakt als het er niet constant is. Stress zorgt voor een ontstekingsreactie die, als we daarna goed ontspannen, weer wordt opgeruimd door een natuurlijke reactie in ons lichaam. Chronische stress is nadelig voor het zelfherstellend vermogen. Omdat je constant gestresst bent blijf je ook constant in de ontsteking hangen en ontstaat een laaggradige ontsteking. Daarnaast veroorzaakt stress ook pijnklachten. Onder stress verstaan we alle vormen van stress, zoals te druk, geen levensdoel, verkeerder voeding, geen ontspanning en zo kun je vast nog wel een paar bedenken. Zorg voor voldoende ontspanning, hierdoor geef je jouw lichaam de tijd om te herstellen. Ontspan door middel van wandelen, mediteren of bijvoorbeeld yoga en plan eens heerlijke lummel-momenten in je dag in om helemaal even tot rust te komen. Door het inplannen in je agenda heb je tijd om te ontspannen en kom je er tenminste aan toe.

4. Eten

OERsterke voeding is voeding die in de natuur te vinden is, die meer energie geeft en dus opbouwend is. Hierdoor zit je lekkerder in je vel en ‘last but not least’ voorkom je dat je klachten krijgt. Deze voeding is de voeding die beschikbaar was in de oertijd, de tijd van 2,5 miljoen tot 10.000 jaar geleden. Daarnaast had je in de oertijd geen koelkast waarin je de producten kon bewaren. Daardoor moest je iedere dag weer op zoek naar voeding. Hierdoor had je minder eetmomenten op een dag en was er zelfs voedselschaarste. Je moest ook altijd eerst bewegen voordat je ging eten, daardoor was de vetverbranding al aangezet in je lichaam.  Vaak is het moderne voedsel ook houdbaar gemaakt door allerlei kunstmatige toevoegingen waardoor het zeker niet onder de OERsterke voeding valt. Eet zoveel als mogelijk is verse producten in plaats van pakjes en zakjes. Zo kies je al voor oorspronkelijke voeding.

5. Regelmatig bewegen

Onze spieren zijn een soort fabrieken van energie. Als je beweegt volgens de theorie van OERsterk dan maak je het hormoon dopamine aan waardoor je jezelf na het bewegen lekkerder voelt en ook beter slaapt. Waar de mens in de oertijd altijd moest bewegen voor het eten, omdat je geen voorraad kon opslaan, ligt nu alles op voorraad in de koelkast of voorraadkast. Je hebt het maar voor het grijpen. Het kan helpen om bijvoorbeeld slimme trucjes toe te passen. Zet bijvoorbeeld het koffiezetapparaat niet vlak bij je werkplek. Of plaats het kopieerapparaat op een andere verdieping. Zodat je altijd even moet bewegen voordat je deze spullen kunt pakken. Je kunt ook voor iedere maaltijd even wat oefeningen doen, bijvoorbeeld de trap op en af. Je computer op sta hoogte zetten kan jou ook ondersteunen tot een actievere werkhouding.

Andere methodes

Kun jij nog methodes bedenken die jou kunnen helpen om deze drie OERsterk interventies gemakkelijker in te passen in jouw leven? Wij vinden het superleuk als je een reactie wilt achterlaten. Klik op de reactieknop onderaan deze pagina. Alvast bedankt!


Over de schrijver
Monique Lageweg is leefstijlcoach en eigenaar van het platform DiabetesBaas.nl. Haar missie is om mensen met diabetes meer bewust te maken van hun eigen kracht en de verantwoordelijkheid te nemen over hun diabetes. DiabetesBaas is een identiteit en leefstijl die mensen zich eigen kunnen maken. Via het platform, via haar coachingspraktijk en met haar boek, DiabetesBaas Haal het maximale uit jouw leven met diabetes, wil Monique mensen daarbij ondersteunen.
Reactie plaatsen