diabetes en voetverzorging

Voetverzorging

Voetproblemen

In geval van diabetes kan zenuwbeschadiging of neuropathie, problemen met de bloedvaten zoals hart en vaataandoeningen en infecties tot ernstige voetproblemen leiden. Je kunt echter voorzorgsmaatregelen nemen om gezonde voeten te behouden. Het beheersen van jouw diabetes en het handhaven van een gezonde levensstijl helpt mede jouw voeten gezond te houden. Dit bestaat uit:

  • regelmatige medische onderzoeken, inclusief voetcontroles bij elk bezoek en controle van uw HbA1c, bloeddruk en cholesterol.
  • dagelijks controleren van de bloedglucosewaarden
  • regelmatige lichaamsbeweging
  • een uitgebalanceerde voeding, met minimaal 500 gram groente per dag.

Dagelijkse voetverzorging

Er zijn een aantal handelingen betreffende voetverzorging die je dagelijks kunt doen. Door er een dagelijkse gewoonte van te maken ondersteunt het jou in het behoud van gezonde voeten. Deze gewoonten bestaan uit:

1. Inspecteer je voeten

Controleer je voeten en tenen, inspecteer de toppen, zijkanten, zolen, hielen en het gebied tussen de tenen. Als je fysiek niet in staat bent om je eigen voeten te inspecteren, gebruik dan een spiegel of vraag iemand om hulp. Neem onmiddellijk contact op met jouw arts als je zweren, roodheid, snijwonden, blaren of kneuzingen ontdekt.

2. Was je voeten

Was je voeten elke dag in warm water met milde zeep. Heet water en agressieve zeep kunnen uw huid beschadigen. Controleer de watertemperatuur met je vingers of elleboog voordat je jouw voeten erin steekt. Als gevolg van zenuwbeschadiging in de voeten door de diabetes kan het lastig zijn om de watertemperatuur met jouw voeten te voelen.

3. Droog je voeten af

Dep je voeten om ze te drogen en zorg ervoor dat ze goed drogen. Infecties ontwikkelen zich meestal in vochtige gebieden, dus zorg ervoor dat je het gebied tussen je tenen goed droogt.

4. Bevochtig de droge huid met olie of lotion

Als de huid op je voeten ruw of droog aanvoelt, gebruik dan lotion of olie. Gebruik geen lotion tussen je tenen.

Gezonde voetgewoonten

Het volgen van goede gewoonten van voetverzorging zal je helpen je voeten gezond te houden. Hier zijn een paar nuttige tips.

  • Antiseptische oplossingen kunnen jouw huid verbranden. Gebruik ze nooit op je voeten zonder toestemming van je arts.
  • Gebruik nooit een warmtekussen, warmwaterkruik of elektrische deken op of bij je voeten.
  • Vermijd op blote voeten lopen. De meeste mensen weten hete bestrating of zandstranden te vermijden, maar zelfs op blote voeten rond het huis lopen kan zweren of verwondingen veroorzaken die geïnfecteerd kunnen raken.
  • Bescherm jouw voeten tegen hitte en kou.
  • Probeer nooit zelf likdoorns, eelt, wratten of andere voetletsels te verwijderen. Gebruik geen chemische wratverwijderaars, scheermesjes, pleisters of eeltverwijderaars. Raadpleeg je arts of podotherapeut.
  • Ga niet met gekruiste benen zitten of lang in één positie staan. Hiermee beknel je de vaten in je benen waardoor de doorstroming wordt aangetast.

Teennagel zorg

Als je er toe in staat ben is het heel goed mogelijk om zelf routinematige je teennagels te verzorgen. Als je het zelf veilig kunt kun je op de juiste manier voorkomen om een zweer of voetpijn te krijgen. Vraag eventueel aan een gediplomeerd pedicure met de aantekening ‘diabetische voet’ om uitleg hoe te handelen.

Echter bij visuele problemen, bijvoorbeeld door retinopathie, zenuwproblemen door neuropathie of veranderingen in de bloedsomloop in de benen of voeten kan dit onveilig zijn. Zorg ervoor dat je jouw zorgverlener, zoals een gediplomeerd pedicure met de aantekening ‘diabetische voet’, raadpleegt om te zien of het veilig is voor jou om routine teennagel-verzorging uit te voeren. 

arrow_drop_up arrow_drop_down