Gebruik jij een DiabetesBaas dieet?
18 september 2018 
3 min. leestijd

Gebruik jij een DiabetesBaas dieet?

Naast het doen aan lichaamsbeweging is ook het hebben van een gezond voedingspatroon een onderdeel van de leefstijl van een DiabetesBaas. Wat is nu eigenlijk belangrijk bij een gezond voedingspatroon. Om dat helemaal duidelijk te krijgen is een stukje geschiedenis volgens mij belangrijk om te weten waar we over spreken.

Inzichten veranderen in de loop der jaren……..

Vanaf eind jaren 70, begin jaren 80 van de vorige eeuw was het noodzakelijk om iedere dag precies evenveel te eten om niet overvallen te worden door een hypoglykemie. Immers men spoot 1 of 2 x per dag en op dat patroon werd je ‘dieet’ vastgesteld. Je was na het spuiten van de hoeveelheid insuline genoodzaakt om precies te eten wat je had vastgelegd met de diëtiste. Was je actief geweest, dan moest je soms nog meer gaan eten omdat je anders toch in een hypo terecht kwam.

Suiker was in die tijd nog taboe, dus alle producten waren suikervrij. Als je iets met suiker nam, werd er gauw gezegd dat je aan het ‘smokkelen’ was. “Mag jij dat wel hebben?” was steevast de vraag. In producten is suiker dan vervangen door zoetstof of producten zijn in zijn geheel vervangen door producten waar geen suiker in zit. Bijvoorbeeld snacks werden stukjes worst en kaas.

Veel producten werden aangevuld met vette samenstelling om het zo toch nog wat smakelijk te houden. Zo zal iedereen die al langer diabetes heeft zich de slagroomsoes zonder suiker kunnen herinneren. Dit is niet zo’n heel goede herinnering voor mij persoonlijk in ieder geval.

Suiker was in die tijd nog taboe, dus alle producten waren suikervrij

Op een gegeven moment werd duidelijk dat de vette vervanging van alles wat suiker bevatte niet goed was voor het cholesterol gehalte bij mensen met diabetes. Dit zorgde namelijk voor een grotere kans op hart-, en vaatproblemen, waar mensen met diabetes toch al gevoeliger voor zijn.

Darmproblemen bij te veel gebruik van sorbitol en veel verwarring over de gevoeligheid van aspartaam.

Ook de zoetstoffen leverden nogal eens problemen op. Zo waren er darmproblemen bij te veel gebruik van sorbitol, en tegenwoordig is nogal veel verwarring over de gevoeligheid van aspartaam. De nieuwste toevoeging aan de stam van zoetstoffen is de Stevia, van oorsprong een heel zoet plantje. Let er wel op dat stevia niet altijd natuurlijk is, er zijn toepassingen waar het chemisch is nagemaakt. Teveel van deze chemische zoetstof pas niet in een gezond dieet.
Gelukkig voor de mensen die diabetes hebben, is het tegenwoordig duidelijk dat gezonde voeding belangrijk is voor iedereen. Gezond eten met diabetes lijkt veel op gezond eten voor mensen die verder gezond zijn en willen blijven. Is er sprake van overgewicht dan speelt, naast het matig eten van gezonde voeding, lichaamsbeweging tevens een grote rol om het lichaamsgewicht weer op gezond niveau te krijgen.
Er bestaat tegenwoordig geen Diabetes Dieet meer…….
Dus op de vraag: “gebruikt een DiabetesBaas een dieet?”, vindt ik dat dit tegenwoordig niet meer zo is. Voor mijn gevoel kunnen we een gezonde voeding geen dieet noemen, want dan volgen tegenwoordig heel veel mensen het ‘gezonde diabetes voeding dieet’, gezien de populariteit tegenwoordig van gezonde voeding.

Reageer hieronder!

Heb jij nog voorbeelden van gezonde voeding? Heb je nog vragen? Wil je meer weten over je voedingspatroon? Laat het ons dan weten in de reacties hieronder door op de button “reageren” te klikken.
Over de schrijver
Monique Lageweg is leefstijlcoach en eigenaar van het platform DiabetesBaas.nl. Haar missie is om mensen met diabetes meer bewust te maken van hun eigen kracht en de verantwoordelijkheid te nemen over hun diabetes. DiabetesBaas is een identiteit en leefstijl die mensen zich eigen kunnen maken. Via het platform, via haar coachingspraktijk en met haar boek, DiabetesBaas Haal het maximale uit jouw leven met diabetes, wil Monique mensen daarbij ondersteunen.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down