Page content

Glycemische Lading

Glycemische Lading

Glycemische Lading of Index, wat is het verschil?

De maateenheid Glycemische Lading houdt rekening met de hoeveelheid koolhydraten in een productportie.  Tevens is de Glycemische Lading gebaseerd op de Glycemische Index van deze productportie. Op deze manier kun je beter inschatten wat het effect op de bloedsuikerwaarde is van een productportie.

Glycemische Index geeft de maat voor het effect van 50 gram koolhydraten op de bloedglucosespiegel. Dit effect  van de Glycemische Index is van belang voor mensen met diabetes vergeleken met het effect van 50 gram pure glucose.

Omdat er producten zijn met een hoge Glycemische Index maar met weinig koolhydraten, wordt er tegenwoordig vaak gekozen voor de term Glycemische Lading.

Het effect van een hoge Glycemische Index op de bloedsuiker is, bij een product met weinig koolhydraten, veel lager dan bij een product met veel koolhydraten.

Gemiddeld ligt de waarde van de Glycemische Index tussen de 10 en de 20. Als de waarde beneden de 10 is, is het een lage, en als de waarde boven de 20 is, is het een hoge Glycemische Lading.

Wanneer de waarde van de Glycemisch Index lager is dan 55 dan wordt dit als een lage Glycemische Index beschouwd. Als de waarde van de Glycemische Index hoger is dan 70 duidt dit op een hoge Glycemische Index. Daarnaast weten we dat de hoeveelheid koolhydraten in een portie ook van invloed is op de Glycemische Lading.

Om te kunnen kiezen voor een uitgebalanceerd voedingspatroon, is het handig om te weten welke Glycemische Lading aan diverse producten hangen. Variatie is daarin erg belangrijk.

Gelukkig zijn er diverse producten die een lage Glycemische Lading hebben, zodat we in ons voedingspatroon deze producten kunnen toepassen ter vervanging van de producten met een hoge Lading.

Glycemische Lading per product

  • Pasta en granen: Pasta’s en granen gebruiken we vaak als maagvullende basis voor ons eten. We zien dat deze producten vallen onder gemiddelde range. Wat gezien wordt als een portie, levert voor de witte pasta, witte rijst en cornflakes een Glycemische Lading van tegen de 20 of zelfs meer.
  • Aardappelen: Bij de aardappelproducten heeft de gekookte aardappel per portie een gemiddelde Lading, net als de aardappelpuree. Daarentegen hebben de gebakken en gefrituurde aardappel een hoge Glycemische Lading van 26 per portie.
  • Groenten: Met uitzondering van mais, hebben de meeste groenten een (zeer) lage Glycemische Lading. Mais heeft als uitzondering een gemiddelde Glycemische Lading.
  • Peulvruchten: De meeste bonen vallen onder de groep van een lage Glycemische Index, behalve de gebakken bonen, zoals we de witte bonen in tomatensous kennen uit het Engels ontbijt. Dit is als gevolg van de bereidingswijze van de bonen.
  • Zuivelproducten: Alle zuivelproducten hebben een (zeer) lage Lading. Zelfs één bolletje ijs heeft een Glycemische Lading van 7. Je ziet dus dat 1 bolletje ijs goed is in te passen in je voedingspatroon. Let wel dit betreft per portie dus 1 bolletje en niet 1 ijsje.
  • Brood: De witte broodsoorten bevatten per portie een hogere Lading dan de volkoren of nog donkerder broodsoorten. De donkere broodsoorten hebben een Glycemische Lading van rond de 10, de witte tussen 14 en 21. Een bagel is een echte uitschieter, deze heeft per stuk al een Glycemische Lading van 31.
  • Fruit: Wat betreft de meeste fruitsoorten hebben een lage Lading per portie. Een portie druiven en een rijpe, helemaal gele banaan hebben een Glycemische Lading van 10 of hoger.
  • Snacks: Voor noten geldt dat ze een lage Lading hebben per portie. ook pure chocolade is laag, waarin de melkchocolade al een verdubbeling is, echter nog steeds valt deze onder de lage waarde. Een candybar heeft echter een Glycemische Lading van 25, omdat 1 portie hierin ook veel groter is dan bij een stukje chocolade. 1 portie chocolade bevat 3 stukjes chocola, terwijl de portie van een candybar gewoon de gehele reep is. De verhoudingen daarin zijn wel een beetje scheef. Een handjevol chips, heeft een Glycemische Lading van 3 en een Evergreen met krenten heeft een 9 als waarde.
  • Suiker: Tot slot de suikers, zoals de tafelsuiker en de honing, de Lading hiervan valt per portie onder de 10. De uitzondering is hier de druivensuiker, beter bekend als de dextro of glucose. deze is per 5 tabletten 15. Daarom ook goed geschikt om snel de bloedsuikerwaarde te laten stijgen bij een hypoglykemie (hypo).